In een echt andere wereld. - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Joost - WaarBenJij.nu In een echt andere wereld. - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Joost - WaarBenJij.nu

In een echt andere wereld.

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

01 Mei 2010 | Syrië, Aleppo

We zijn na een wonderbijzondere grensovergang (en met dank aan de Turkse buschauffeur die alle regels kende en precies wist van welk loket naar wel loket we moesten gaan) met visum in Aleppo aangekomen. Duurde maar twee uur, volgens mijn reisgids een record.

En dat is dus echt een totaal andere wereld dan we voorheen hebben gezien. En niet op de manier die je zou verwachten. Er zijn hier gewoon drankwinkels, cafes waar je bier kan halen, slechts een heel klein deel (3 op de 100) van de dames loopt in een soort burka en veel dames hebben niet eens een hoofddoek om. Bij de biosscoop hangen vooral posters voor vechtfilms met Jackie Chan en voor Amerikaanse films zoals "spring break". Inclusief levensgrote dames in bikini dus. En natuurlijk was ik gister even op de plaatselijke PC Hoofd.

Nee, wat er anders aan is: vies (zoals op veel arme plaatsen (& amsterdam op het moment)), gigantisch druk, enorm veel autos, heel veel toeteren. Dat zijn inmiddels echter bekende beelden (bv. nepal, guatemala, cambodja). Maar hier zijn echt alleen maar vriendelijke mensen die niets van je willen behalve even een praatje te maken om hun engels te oefenen. Dat is elders op de wereld soms wel anders. :)