De woestenij in, richting Irak - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Joost - WaarBenJij.nu De woestenij in, richting Irak - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Joost - WaarBenJij.nu

De woestenij in, richting Irak

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

08 Mei 2010 | Jordanië, Amman

En na een lange busrit een weer een oer debiele grens (douane mannetjes maken liever tien minuten met elkaar en de computer ruzie dan dat ze die lieve Hollander voor 11 euro een postzegel (dat voor een visum moet doorgaan) in zijn paspoort plakken).

Hoe dan ook, toen kwamen we in Jordanie aan, waar ik in 2006 al een alle hoogte punten had gezien, Petra, de rode woestijn van Wadi Rum, het duiken in Aqaba en de romeinse stad Jerash). Alle hoogte punten? Nee, een hoogte punt had dapper weerstand geboden. Gelukkig was er dus nog wel iets leuks te doen wat we toen niet hebben bekeken.

En aldus toog ik met een oud priester van Guernsey, twee italiaanse meiden en onze sjagerijnige Jordaanse chauffeur Hassam (die niet vrolijker werd naardat hij door de sterke Jordaanse arm van de wet voor te hard rijden werd bekeurd) de oostelijke woestenij in.

Als je namelijk een flinke tijd achter de bordjes "Irak zoveel km" aanrijd (maar natuurlijk niet te lang die bordjes volgen) kom je vanzelf langs een aantal bijzondere gebouwen die in de 7e eeuw midden in de woestijn zijn gebouwd. The Four Desert Castles heet dat. Niet dat het allemaal kastelen zijn, maar whats in a name? Zelf vond ik de woestenij eerlijk gezegd bijzonderder dan de kastelen, maar dat is mijn smaak.

Nu weer verder naar het zuiden, via Aqaba op naar duiken in Dahab!