In het spoor van Alexander de Grote. - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Joost - WaarBenJij.nu In het spoor van Alexander de Grote. - Reisverslag uit Skopje, Macedonië van Joost - WaarBenJij.nu

In het spoor van Alexander de Grote.

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

04 Augustus 2011 | Macedonië, Skopje

Tja, wat is een vakantie zonder zon, strand en zee? Niks, maar in Macedonië heb je geen zee, dan wordt het zon, strand en meer. Ook aardig. Dus hielden we het oorlogsgebied van Kosovo weer voor gezien en gingen we luilekkerland opzoeken aan de grens met Albanië.

Bijna elk land heeft zijn eigen Zandvoort. In Macedonië heet Zandvoort “Ohrid”. Maar ik kan wel wel verklappen dat het weer beter is in Macedonië-Zandvoort dan in Nederland-Zandvoort. Dus: een luxe hotel onder den kont, een boekje voor den neus en de sauna binnen den handbereik en gaan! De MacDonalds-imitator (inclusief gele M en identiek menu) hebben we links laten liggen. Er zijn te veel goede restaurants. Het nadeel: je hoort af en toe Nederlands op straat. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Waar kan ik nog heen zonder mijn eigen taal te horen?

Na dit vervelende “moetje” hebben gelukkig ook nog even Skopje bekeken. Het land dat dankzij een mooi staaltje internationaal geziek officieel zo lekker geil “FYROM” heet (Former Yugoslav Republic of Macedonia) is druk doende haar historie vorm te geven. Dat zie je in Skopje.

De mensen aldaar zijn wel slim, en ze hebben geduld. Eerst verklaarden Kroatië en Slovenië zich onafhankelijk. Daar brak de oorlog uit, alle soldaten en tanks van het federale leger (lees: Servië) gaan hupsakee daar hun griezelige dingen doen. En dan verklaart Macedonië zich onafhankelijk, maar al het oorlogsspul is elders bezig en dus hoeft het landje niet voor haar eigen onafhankelijkheid te vechten. Over goede timing gesproken.

Wat wel jammer is, is dat men nu in rap tempo de eigen staat en eigen geschiedenis wat luister bij moet zetten, om nationale eenheid en trots te creëren. En zo is Skopje een bouwput vanjewelste, waar het ene megalomane en historisch ogende gebouw na het andere wordt neer geplempt, en natuurlijk alles rondom te grote held: Alexander de Grote. Jammer dat ook Griekenland deze held claimt, hij komt namelijk uit het Griekse deel van Macedonië. Gelukkig is geschiedenis nooit zuivere koffie.

• 17 Augustus 2011 - 14:56

Hoi Joost:

Heb een tijdje je site niet bezocht,maar nu alles met belangstelling gelezen. Overigens was Ohrid in het toen joegoslavie al een bekend vakantie oord. Onze buurvrouw in de bijlmer is er toentertijd zelfs hostess geweest 8en dan praat ik over een grijs verleden) Is het safe om in tsjernobil te wandelen als je al twijfelt aan het lot van de beestjes? Overigens is een bezoek aan Hiroshima of Nagasaki ook done. Al is dat niet helemaal hetzelfde. Hoe gaat het met je boot?