Oorlog in mijn paspoort - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joost - WaarBenJij.nu Oorlog in mijn paspoort - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joost - WaarBenJij.nu

Oorlog in mijn paspoort

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

01 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

--- Idioot: waarbenjij.nu staat niet toe dat ik aangeef in Pristhina te zijn geweest, hij maakt er automatisch amsterdam van. Heeft dat zelfs achteraf aangepast zonder mij daarover te berichten. ---

Twee dagen in de trein (mooier uitzicht, minder co2, iets minder doekoe dan vliegen) brachten mijn meisje en mij naar Skopje. En van daar werd met handgebaren een taxi naar de Kosovaarse grens genomen. Vanaf dat moment werd er veilig voor ons gezorgd door Hollandse en Kosovaarse vrienden die in het betwiste land wonen, werken en leven...

Vanuit een prachtig appartement in een sfeerloze stad mochten we vervolgens drie dagen lang op eigen houtje het gebied verkennen. Kosovo heeft een paar jaar lang onder directe regie van de Verenigde Naties gefunctioneerd en wordt inmiddels door 77 landen erkend. Ondertussen probeert men met behulp van de Amerikanen en Europeanen een echte staat op te richten. Dat lukt al aardig. Grappig is wel het volledige nagebouwd nep Shell pompstation. En natuurlijk hadden we een mooi avontuur in een illegaal busje. Die rijden rond op de routes van de officiële bussen en door een paar vingers op te steken geeft hij aan welk busnummer hij nadoet. Als je vervolgens door miscommunicatie in de verkeerde bus blijkt te zitten wordt er vriendelijk gelachen en veranderd de bus voor de buitenlanders gewoon van “de 3” naar “de 4”. Kwestie van een vinger meer opsteken en een andere route nemen. Dat is pas service.

Het werden drie dagen met veel meevallers (het lekkere eten, de mooie stad Prizren, de gezelligheid, de fantastische koffie), met weinig tegenvallers (te veel plastic in de natuur) en met oorlogsherinneringen (foto's vermiste personen, ruïnes van huizen van verjaagde mensen). Alleen de Serviërs vinden het niet zo leuk dat je er geweest bent. Zodra je bij hun aan de grens staat worden ze boos dat je een Kosovo stempel hebt, die afvallige “provincie” mag immers geen eigen stempels zetten! Dus gedecideerd gaat er een “ongeldig” stempel over de Kosovo stempel. Geo-politiek voor kleuters in mijn paspoort. Briljant.