Ukraine, U can! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Joost - WaarBenJij.nu Ukraine, U can! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Joost - WaarBenJij.nu

Ukraine, U can!

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

12 Mei 2011 | Oekraïne, Kiev

Tweeënveertig brave borsten togen naar de Oekraïne. Onder het motto “Ukraine U can” was ik een van hen. Doel van de, deels door die lieve belastingbetaler opgehoeste, reis: onderzoek doen naar handelsbelemmeringen tussen de Oekraïne en Nederland. En daar heb ik per ongeluk toch wel veel over opgestoken.

Tussen de interviews en vergaderingen met bedrijven, beleidsadviesbureau's, overheidsinstellingen en allerhande andere organisaties door, was er ook nog tijd voor een beetje toeristisch geneuzel. Zo beklom ik de Potempkin trappen in Odessa, deed een stadswandeling door Lviv, bewonderde de opera van Kiev en bezocht de Donau monding en de bijbehorende reitvelden aan de zwarte zee.

De grote steden in de Oekraïne kunnen qua bijzonderheid prima wedijveren met de gebruikelijke steden waar we als uitgepufte blanke westerlingen doorgaans een tussendoor-weekeinde heen vliegen. Als je het volledige rijtje Berlijn, Venetie, Kopenhagen, Oslo, Dublin, Wenen, Praag, Krakau, Valencia, Keulen, Barcelona, Rome, al gehad hebt is er geen reden te wanhopen! Op dezelfde afstand kom je in de grote steden van den Oekraïne. Maar ga niet voor het eten, want dat is niet bijzonder bijzonder.